Järjestelimme tänään keittiön romulaatikkoa (miksi sellainenkin pitää olla?) ja sieltä löytyi miehelle aikoinaan askartelemani pahvinen mitali. Mitalin etupuolta koristaa suuri numero ykkönen ja tittelinä seisoo jämäkästi maailman ihanin. Perusteellisena ihmisenä olen lisäksi listannut kääntöpuolelle mitalin myöntämisperusteet:
  • tanssii limeä leikatessaan (mies ei yleensä tanssi julkisilla paikoilla mutta huvittaa kyllä minua säännöllisesti kotioloissa)
  • ompelee suksisauvojen hihnoja (minä olen perheen kädetön)
  • metsästää hiuslenkkejä (joita minä kylvän tahattoman maanisesti ympäri asuntoa enkä sitten koskaan tarvitessani löydä)

Yhteisasumisvuosia on vierähtänyt mitalin myöntämisestä jo useampi ja aviossakin olemme ennättäneet olla niistä pari, mutta miehen sädekehä ei suinkaan ole arjen myötä himmennyt. Tänään esimerkiksi aloitin aamun tehokkaalla mutta tiedostamattoman stressaantuneella touhuilulla; parikymmentä minuuttia puuhailtuani näin sivusilmällä kuinka mies ilmaantui makuuhuoneesta silmiään hieroen. Valvoin keittiössä kiehuvaa puuroa, kun tunsin miehen käsivarret ympärilläni. Mies kertoi kuunnelleensa aamutehokkuuttani sängystä ja tunnistaneensa heti (kuulemma kävelystä ja päästelemistäni pienistä äänistä), että olen väsynyt ja puolituohtunut, vaikka en sitä itse ehkä tajuakaan (kyse ei siis ollut mistään teatraalisesti huokailusta tai ovien paukuttelusta - mies vain todellakin tuntee minut kovin hyvin). Yritin alkaa pitää ahdistunutta monologia keittiön likaisesta lattiasta, mutta mies tiukensi vain otettaan ja kuiskasi korvaani, ettei minun pidä huolehtia. Hän kyllä auttaa.

Myöhemmin päivän ostoskierroksella pysähdyimme pieneen kahvilaan välitankkaukselle ja jaoimme tonnikalaleivän. Rouskuteltuamme kumpainenkin ehkä puolet omista kolmioistamme mies havaitsi, että hänen leipäosuudessaan oli vielä runsaasti tomaattia jäljellä, kun taas minulla sitä oli vain nimeksi. Sen kummemmitta seremonioitta mies järjesti pikaisen vaihdon - minä nimittäin rakastan tomaattia kun taas miehelle sillä ei ole niin väliä. Arkipäivän romantiikkaa parhaimmillaan!!

Miehellä alkaa olla aika monta taivaspaikkaa fikassa.

Kun se nyt vaan on niin ihana.