Keskiviikon kunniaksi vähän paasausta ja tilastoja.

Ja paasaushan lähtee hyvin liikkeelle siitä, että olin tänään taas lukutaitojärjestössä opettamassa. Opetettavana oli tällä kertaa aivan alkumetreillä kamppaileva aikuisten peruslukutaitoryhmä, joten aikamoista tervanjuomistahan nuo tunnit ovat sekä opettajalle ja oppilaille. Pikku hiljaa sitten ryhmät löytävät oman muotonsa ja keskinäisen kommunikaatiokulttuurin, joukosta seuloutuu ne joilla ei ole halua tai mahdollisuutta omistautua opinnoilleen ja kurssikin muuttuu kiinnostavammaksi, kun yhteinen taso ja tarpeet ovat selvillä ja päästään asioissa eteenpäin. Mutta jostainhan on aina aloitettava ja niinpä aurinkoista keskiviikkoaamupäivää vietettiin a-kirjaimen ja äänteiden erottelemisharjoitusten seurassa ja samalla harjoiteltiin sitäkin, miten kirjasta löytyy oikea kohta ja miten opettajan/nauhan/kirjan ohjeita seurataan. Tervetuloa vaan vierailemaan, opetusmäärärahoista (ja ennen kaikkea niiden käyttökohteista) päättävät paikallispoliitikot! Tervetuloa myös presidentti Bush, jonka hallituksen ansiosta paljon parempaakaan ei ole luvassa, kun keskitytään entistä enemmän siihen etteivät kaiken maailman tyhmyriinit ja epäonnistujat pääse jäämään luokalleen tilastoja sotkemaan.

Tunnin jälkeen jäin vielä pitämään ns. aloitustestiä yhdelle oppilaalle, joka oli liittynyt mukaan muita yhden kerran myöhemmin. Näitä peruslukutaitoa suuntaa-antavasti mittaavia testejä käytetään meillä paitsi sponsoreiden pakottamana myös ihan aidosti oppilaiden edistymisen seuraamiseen. Testeiksi tai kokeiksi niitä ei missään nimessä saa kutsua, sillä monella oppilaalla on kaikenlaisista kokeista ja koulutestauksista niin huonoja kokemuksia, että pelkästä hermostuksesta ja huonosta itsetunnosta testitulokset laskevat kuin longhornin häntä. Onneksi täällä eufemismien luvatussa maassa eivät kiertoilmaukset lopu kesken. Pehmeämmästä otsikoinnista huolimatta tuskan hiki alkoi tällä noin nelikymppisellä miehellä virrata välittömästi, kun paperi ilmestyi eteen. Harhautin miestä hiukan juttelemalla niitä näitä järjestöstä yleensä ja sitä kautta päästiinkin pikku hiljaa hommiin paremmalla menestyksellä. Turhautumille en sen sijaan voinut mitään: läpi testin tekemisen tämä aikuinen mies läiski välillä kämmenellä otsaansa ja mutisi: I can't pronounce that I can't I can't I can't pronounce that I can't...

Juteltiin vielä hetki testin jälkeen mukavia, jotta voisimme molemmat lähteä kotiin paremmalla mielellä. Mies kertoili vähän taustoistaan ja kävi ilmi, että hän kuuluu siihen vähemmistöön oppilaistamme, joka on itse asiassa aikoinaan viihtynyt koulussa. Ikävä kyllä hän oli ollut aina kovin etevä urheilija ja sitä kautta sitten hänet oli omien sanojensa mukaan tuupittu läpi kaikkien luokka-asteiden - hyvää pelaajaa tarvittiin aina, eikä siinä rytäkässä ollut aikaa varmistaa oppiko kaveri nyt kaikkia kirjaimia vai ei. High Schoolin jälkeen kädessä oli päästötodistuksen ja parin pokaalin lisäksi.... tyhjää. Samoin kuulemma päässä.

Ja sitten vielä niitä lupaamiani tilastotietoja:

Adult illiteracy carries an estimated annual price tag of more than $17 billion as a result of lost income and tax revenue, welfare, unemployment, crime and incarceration and training costs for businesses.
- National Adult Literacy Survey, US Department of Education


22% of adults in the US read at the lowest literacy level.
- National Institute for Literacy

23% of adult Texans read at the lowest literacy level.
- National Institute for Literacy

60 percent of adults in the greater Dallas area (between the ages of 19 and 44) read at below the high school level of literacy, and 49 percent read at or below a fourth grade level
- Dallas County Adult Literacy Council

43% of adults with low literacy skills live in poverty, compared to less than 5% of those with strong literacy skills.
- National Institute for Literacy
(Tiedot ylempänä linkittämältäni sivustolta; uusimpia lukuja tarjoaa mm. Yhdysvaltain opetusministeriön National Adult Literacy Survey-raportti, johon en heti ehtinyt etsimään linkkiä)

¡DEJA TODO Y LEE!