Jotta ei uusi vuosi pääsisi liian luistavasti käyntiin, niin moottorin saa mukavasti yskähtelemään yrittämällä ymmärtää sairausvakuutustilannettaan.

Paino lähinnä tuolla keskimmäisellä y-verbillä.

Täällä Ihmemaassahan ei hoitoa juuri tipu, jollei ole lätkäistä pöytään joko aimo summaa rahaa tai vastaanottokerberosta vakuuttavaa vakuutuskorttia. Ja aimo summalla tarkoitan todellakin isoja rahoja - suomalaiset yksityislääkärimaksut ovat Kela-korvauksettakin suorastaan peanuts verrattuna täkäläiseen yksityiseen terveyden/sairaudenhoitoon (jollette usko, koettakaapa ottaa pidennetty matkavakuutus Yhdysvaltoihin....). Ja joo, onhan täällä kaikenlaista näennäisköyhäinapua tarjolla tällä saralla, mutta Medicaret sun muut eivät todellakaan kata kuin välttämättömimmät (ja sekin on kiistanalaista) - kuolemaan ei vakuuttamatonta hätätilanteessa jätetä (vaikka esim. syöpälääkkeitä ei välttämättä korvata!) mutta ehkäisevää hoitoa on aivan turha vinkua ilman kovaa valuuttaa. Ja ehkäisevä hoitohan on usein sitä tärkeintä hoitoa.

Harhauduin. Asiaan.

Järkevä tapa elellä täällä on siis pitää huolta siitä, että on kunnollinen sairausvakuutus. Tämä on huomattavasti helpompaa, jos työskentelee kohtuullisen hyvässä työpaikassa asiallisessa firmassa - vakuutukset ovat todella kalliita ja niinpä onkin tärkeää, että työnantaja kantaa kortensa kekoon. Halpaa vakuutuksen ottaminen ei silti ole, mutta hyvällä vakuutuksella saa kyllä paljon. Ei kuitenkaan kaikkea, ja pykäläsuossa vaeltaminen on välillä todella hämmentävää: Mitä kaikkea korvataan? Mitkä hoidot ja lääkkeet kuuluvat mihinkin kategoriaan? Mikä on HMO? PPO? PCP? Minkälainen co-pay vastaanotolla tullaan perimään? Vai onko omavastuu ns. annual deductible - tietty summa, jonka jälkeen kaikki korvataan? Ja hammashoitoon on tietenkin oma vakuutuksensa ja korttinsa - kokonaan eri firmalta. Ei tietenkään pitäisi valittaa, sillä a) meillä kuitenkin on tosi hyvä vakuutus ja b) olen seurannut ns. ex pat-soppareilla ja suomalaisilla vakuutuksilla sitkivien maanmiesten vakuutustappeluja täällä ja se vasta hirveää hommaa onkin, kun pitää väitellä jokaisesta hoidosta puhelimessa ja korvauksia myönnetään aikamoisen nihkeästi. Me emme ole vielä koskaan joutuneet kiistelemään mistään itse vakuutusyhtiön kanssa, vaan kaikki sairauden hoidot on korvattu mukisematta ja mallikkaasti.

Neljän vuoden jälkeen olin mukavasti päässyt tilaan, jossa hallitsen vakuutuksemme sujuvasti, osaan pitää pintani vaikka joku uusi vastaanottovirkailija yrittäisi vaatia minulta vastaanottomaksua (No Ma'm, we don't have a co-pay) ja olla jännittämättä mitä vakuutuksemme korvaa - miehen firman kautta otettu vakuutus on osoittautunut erinomaisen kattavaksi ja jopa suhteellisen käteväksi, vaikka se ei aluksi siltä tuntunutkaan kaikkine lappujen täyttelyineen ja soitteluineen. Kaikki muuttuu helpommaksi kun on vakiinnuttanut potilasasemansa ja vakuutusstatuksensa tietyllä lääkärillä ja vastaanottosirkus kutistuu äkkiä nopeaksi rutiinitapahtumaksi. Vakuutuksemme myös tarjoaa meille alennuksia tietyiltä lääkäreiltä silloinkin, kun on menossa vuoden omavastuuosuus eli kun pulitamme kulut omasta pussistamme (ja näillä hinnoilla nuo alennukset eivät ole mitään pennosia - tavallisesta vastaanottokäynnistä voi pudota hinnasta helposti satasen verran kun käyttää preferred provider-palvelua).

No, nyt miehen firma on sitten vaihtanut vakuutusyhtiötä ja tässä räpiköidään taas tyhjän päällä. Sen verran ollaan saatu selville, että omavastuuosuus alkaakin heti vuoden alussa tässä sopparissa ja siinä on jotain kummallisia henkilökohtaisia kiintiöitä. Toisaalta korvattavat palvelut lienevät laajuudeltaan aika samoja - siis erittäin kattavia heti kun on itse maksanut muutama tuhat taalaa. Hammashoitovakuutus vaihtui samassa rysäyksessä mutta sillä ei oikeastaan ole niin väliä - en nimittäin vähäisestä käytöstä johtuen ollut vielä kunnolla oppinut ymmärtämään edellistäkään, erittäin sekavaa järjestelmää....

No mitä väliä tällä kaikella sitten on, jos ei oteta huomioon sitä pikkuriikkistä sivuseikkaa, että aikuisen itseään kunnioittavan ihmisen on hyvä olla selvillä omista vakuutus- ja raha-asioistaan? Korttia vaan tiskiin ja kyllä se tuomio sieltä tulee vähemmälläkin ymmärtämisellä... Totta. Mutta ei ole kerran eikä kaksi kun vastaanottohenkilö on jankannut vakuutus-rookie-ulkkarille jotain ihan muuta kuin mitä oma policy sanoo, ja silloin on hyvä olla tiukat argumentit ja selkeät selitykset valmiina. (Liiat laskutukset saa kyllä takaisin - sekin on koettu - mutta se on käsittämättömän hankala prosessi, jonka typeriä muodollisuuksia välttää mielellään.) Samoin alennukset saa vain, jos valitsee nimenomaan vakuutusyhtiönsä suosiman lääkärin. Meillä lääkärit olivat viimeinkin kivasti rivissä jokaista mahdollista pikku vaivaa varten - nyt täytyy katsoa koko homma alusta.

Plaah.