Kirjoitin taannoin täkäläisestä palvelukulttuurista ja nimenomaan siitä, kuinka hyvin palvelu täällä useimmiten pelaa. Painotus oli, kuinkas muuten, erityisesti ravintoloissa saatavalla palvelulla - Dallas-Fort Worthin alueellahan ihmisten enemmistö valitsee kyselyissä mieluisimmaksi vapaa-ajanviettotavakseen ulkona syömisen. Aihe herätti kommenttilaatikossa jonkin verran keskustelua ja siellä tulikin todettua se aika itsestäänselvä asia, että hyviä ja huonoja paikkoja löytyy tietenkin maailman joka kolkasta, niin siis luonnollisesti täältäkin. Noin yleisesti ottaen väitin kuitenkin, ja väitän edelleen, että ravintolapalvelu on täällä keskimäärin noin sata kertaa parempaa ja tehokkaampaa kuin vaikkapa armaassa kotimaassamme.

Saman keskustelun yhteydessä Minh kysyi, mitkä asiat täällä ravintoloissa saatavassa palvelussa tuppaavat sitten useimmiten ärsyttämään. Aihe jäi silloin jostain syystä mutta palaan siihen nyt: tarjoilija/palveluärsytysten TOP 4 a la Americana, olkaa hyvät!

  1. Hovering about. Välillä ollaan niin huomaavaisia ja aktiivisia asiakkaan suuntaan, että ruokailija tuntee ateriahetkensä tulevan suorastaan häirityksi (pätee yhtä hyvin myös ostoksilla käymisen yhteydessä tavattavaan palvelukulttuuriin). On hienoa, ettei asiakasta unohdeta pöytään, mutta tarpeita voi ehkä hienovaraisesti tarkata välillä hiukan kauempaakin sen sijaan, että oltaisiin viiden sekunnin välein sylissä kysymässä mitä vielä saisi olla, onko kaikki hyvin, miltä maistuu, mikä meininki. Ja klassikkoinhokkihan on, että ollaan siinä pyörimässä ja kyselemässä, kun toisilla on a) suu täynnä ruokaa tai b) selkeästi jokin tärkeä juttu kesken.
  2. Laskun tuominen pöytään ennen kuin sitä on pyydetty. Tämä sai minut alussa suorastaan raivoihini, sillä minulle se merkitsee kehoitusta alkaa pikku hiljaa jo laputtaa. Vähitellen olen oppinut sen olevan käytäntö aika monessa paikassa - ja silloin saavat myös syyttää itseään lisätyöstä jota aiheutuu, kun asiakas vielä haluaakin tilata jotain muuta. Monessa ravintolassa laskun tyrkyttämistä pehmennetään verbaalisella viestillä: Take your time/ Whenever you're ready/ This is for your convenience but there's no hurry jne. Lounasaikaan käytäntöä on helpompi puolustella - silloin kun yleensä haluaa päästä ravitsemuslaitoksesta aterian päätyttyä liikkeelle mahdollisimaan vilkkaasti, mutta iltaisin laskun pikatuominen tuntuu minusta edelleenkin perusteettomalta. Tosin monet vähän tasokkaammat paikat tuntuvat olevan kanssani samaa mieltä.
  3. Hätäselittely tipinnälkäisenä. Palvelu on useimmiten aika hyvää, mutta jos jokin menee mönkään, moni tarjoilija sortuu liikaan selittelyyn ja paniikkimielistelyyn, ettei menettäisi tippejään. Sinänsä inhimillistä, mutta virheet on paras korjata yksinkertaisella ja ystävällisellä pahoittelulla ja keskittyä sen jälkeen hoitamaan loppuvisiitti mahdollisimman hyvin sen sijaan, että palattaisiin aina takaisin tapahtuneeseen ja yritettäisiin liian tiukkaan varmistaa, ettei ruokailija nyt ainakaan tarjoilijaa rankaisisi töppäilystä. Eipä paranna ainakaan meikäläisen tippausintoa.
  4. Pöydän osittainen korjaaminen ennen kuin kaikki ruokailijat ovat lopettaneet. Tämä tuntuu, kohdan 2 tavoin, käsittämättömän epäkohteliaalta hoputtamiselta ja sotii meidän oppimaamme pöytäetikettiä vastaan. Nykyään en enää hätkähdä, kun seuralaisen lautanen häviää pöydältä vaikka oma ruokailuni on vielä kesken, mutta enpä voi väittää oppineeni tavasta pitämäänkään. Tätä tapahtuu myös hienommissa paikoissa. Kyseiseen ärsytykseen liittyy myös kysymys siitä, mistä voi tietää onko ruokailija lopettanut ateriointinsa. Mehän olemme tottuneet viestittämään tästä hienovaraisesti veitsen ja haarukan asennolla, mutta täällä kyseistä tapaa ei tunneta - niinpä tyhjää lautasta, suoraa pyyntöä tai liioitellun selvää kehonkieltä lukuunottamatta tarjoilijalla ei ole muita vaihtoehtoja kuin kysyä, olemmeko kenties lopettaneet. Tämä taas on ärsyttävää kahdesta syystä: se häiritsee jälleen pöytäkeskustelua tarpeettomasti ja lisäksi suoritetaan usein ärsyttävällä ilmauksella Are you still working on this? - ei mielestäni sovi tyyliin tai asiaan etenkään monessa iltamiljöössä.
Varmaan muitakin juttuja on, mutta ainakin nämä siis jaksavat riivata vielä neljän ja puolen vuoden jälkeenkin.

logo_home.gif
paikallinen perussyöttölä